Reseberättelse Nordiska mästerskapen

Sitter på tåget just nu, så tänkte att jag skulle passa på att skriva lite kort om mitt och Grizzlans upplevelse från Nordiska mästerskapet!


På torsdag morgonen så åkte jag och Grizzly från skolan och småland för att bege oss mot Stockholm. Jag hade stressat runt ganska mycket den morgonen för att hinna med allt, så jag kan väl inte direkt säga att jag vare speciellt nervös… Den ända nervositeten var väl om jag skulle hinna med färjan. Men som tur är så hade jag ganska mycket extra tid i Stockholm, så trots förseningar behövde jag inte stressa.


Väl i Stockholm så begav vi oss med tunnelbana mot Slussen, där vi skulle möta Agnes med Pelle. Så efter en massa trängsel i rusningstrafik med stressade Stockholmare begav vi oss mot färjan. Efter att ha gått mycket längre än vad vi hade trott att det skulle vara kom vi iaf på plats och möte upp Lina med Zing och hennes mamma, då vi skulle dela hytt tillsammans.


Efter att ha kommit till våran hytt, som bara det är en upplevelse i sig! Satte vi upp burar till alla hundar och vi började försöka få in all packning. Och efter att ha fått in väskor, hundar, freestyletillbehör och människor, var antalet kvadratcentimeter väldigt begränsade :p

Senare på kvällen mötte vi upp resten av landslaget för att ha lite trevligt på kvällen och äta lite mat. Kvällen och bitarna av natten försvann ganska fort, så ganska snart begav vi oss av att sova i hytten. Och jag sov verkligen som en stock, hur skönt som helst hade jag det! Måste även här tillägg hur otroligt duktig G va! Ratning av hundar skulle ske ut på däck, där det var halare än blank is! Men vovven skötte sig strålande och hade inga problem att göra ifrån sig, men mycket var nog pga av att det fanns ordentligt med snö på plats.


När vi väl kom fram till Helsingfors så blev det lite frukost vid terminalen. Efter det skulle vi bege oss mot själva mässhalen, där vi skulle träna och köra lottning om startordning med resten av landslaget. I HtM drog vi start nummer 2 och i freestyle startar vi sist. Vi kom sedan överrens om den individuella startordningen inom laget. G och jag hade turen att få starta först i laget, så jag skulle gå in som start nummer 2 på lördan. Vilket är perfekt! Ett ekipage innan mig, så slipper jag oroa mig när jag ska in och samtidigt hinner jag inte se någon annan innan mig..

Träningen med G på fredan gick förhållandevis bra, även fast jag märkte väldigt tydligt på både hon och mig att vi var trötta efter resan och allt fram och tillbaka innan på förmiddagen. Även för resten av landslaget tyckte jag att träningen gick jätte bra! Jag och G var båda yngst i gänget, vilket kändes väldigt skönt!


Vi var med i landslaget på det här Nordiska mästerskapet enbart för att lära oss till senare år! Kände mig under hela helgen helt avslappnad, jag kunde satsa på att vi två skulle ha roligt tillsammans, utan press på att prestera. Med andra ord, träning för att kunna vinna på Nordiska om några år :p

När träningen var över begav vi oss mot hotellet. Och här kan jag även tillägga, har du hund och ska ta dig någonstans i Helsingfors, lita inte på taxi! Så svårt som det var att hitta en taxi för oss har jag nog aldrig varit med om…
Väl i hotellet så checkade vi in, alla jätte trötta efter en intensiv dag! Jag och G skulle dela rum med Agnes och Pelle, vilket verkligen va hur trevligt som helst. Gick jätte bra hundarna och Grizzly började dyrka Pelle som sin idol efter ett tag :p
På kvällen så åt vi med resten av landslaget och begav oss ganska snart till våra rum. Där blev det endel diskussioner med Agnes om allt mellan himmel och jord… För att senare däcka i sängen.


På morgonen så vaknade jag och Agnes inte av våran vecka klocka, vilket ledde till att vi vaknade en halvtimme innan vi skulle åka :p Så stressa ut med vovven, äta någon macka, för att sen snabbt ta sig till bussen. Kanske inte den bästa starten på en tävlingsdag ;)


Nu känner jag att inlägget blir ganska långt, så resten blir inte lika detaljerat :p
Efter invigning och lång väntan så blev det tillslut dags för mig och G att köra vårat program. Nu var jag jätte nervös, så jag knappast kommer ihåg hur det kändes på planen. Hela jag skakade, men vi gjorde iaf vårat program, någorlunda som det skulle vara. När vi hade gått av planen så kändes det verkligen hur bra som helst, vilket jag fick mycket bekräftelse av med hjälp av andra och film! De misstagen vi gjorde syntes knappast, och dem berodde på mig!

Hur det gick för resten av landslaget ska jag inte dra i detalj här, utan det får ni läsa i deras bloggar.. Men tyckte att det fanns många ljuspunkter, både i det svenska och de andra ländernas landslag!


Jag och G kom tyvärr inte vidare till final, vilket inte gör mig så. De va flera som var helt säkra på att jag skulle komma till final, vilket räcker för mig!  Domarna var inte speciellt överrens om hur resultatet skulle se ut, både när det gäller för mig och endel andra. En domare satte mig i final, en annan som sista placering… Det skilde även ganska mycket på poängen om man ser på den med kritiska ögon.


Och nu ett par veckor senare kan jag tänka mera logisk och på ett bättre sätt kan jag ta till mig allt positivt. Just då var det en del som var extremt jobbigt, men nu är jag bara nöjd! Jag väljer att lyssna på dem som har tränat och tävlat freestyle i flera år, de e deras ord som betyder något för mig!

När vi kom tillbaka till hotellet så blev det till att sova en stund, som verkligen var välbehövligt! Efter det så var det middag med landslagen som gällde. Så efter en trevlig kväll så begav jag och Agnes oss mot sängen. Och även fast det blev en del prat även nu så slocknade vi tidigare denna gång!


På morgonen så vaknade jag utan problem, men Agnes som om hon hade blivit sövd :p Så efter att varit ute med både Grizzly och Pelle väckte jag Agnes och vi begav oss sedan för att äta en lugn frukost!
Dagen bestod senare av att titta runt bland prylarna och heja på de som var vidare i finalen! Dessutom fick jag och G äran att köra vårat program i pausen. Och nu hade nervositeten släppt fullkomligt och jag och G kunde bara ha roligt tillsammans :D

Efter prisutdelning och endel dö tid, vilket för mig bestod i att sova på en hård träbänk :p blev det tillslut dags att bege oss mot färjan för att avsluta det här äventyret! Själva avslutningen blev lugn med middag och senare en ”tidig” kväll.


Av det här äventyret bär jag med mig massor mer nyttig erfarenheter och kunskap, som jag förhoppningsvis kommer jag ha nytta av det i mina senare uppdrag senare år J Man har lärt känna så många trevliga människor, fått så bra feedback och stöd under den här resan! Självklart har inte allt varit positivt och en dans på rosor.. Men det är just det positiva som jag väljer att bära med mig och ta till mig!


Sen vill jag rikta ett stort tack till allt stöd jag har fått av er här hemma, vilket betyder guld för mig! Ett extra stort tack till mina underbara landslagskamrater och våran helt fantastiska landslagsledare Pia, för all stöd och roliga minnen!

Ett tack även till mina sponsorer, Uppsala kennelklubb, Stora Segerstads naturbruksgymnasium och Uppsala Hundsim! Med hjälp av er kunde jag genomföra en av mina livs lärorikaste resor!


Men största tacket ska ändå underbaraste Grizzlan ha!!! Tack för att jag får uppleva det här med just dej och att du alltid finns hos mig <3


Kommentarer
Postat av: Jennie

Vilken härlig blogg hanna!:D Jag ska följa dej och länkar från blogg:) puss o kram!

2011-01-03 @ 15:02:06
URL: http://itsgoodtodream.blogg.se/
Postat av: Emilie Kajliden

Shit va häftigt att läsa er NM-berättelse. Det är ju jättestort. Var stolta, båda två :)

2011-01-03 @ 15:28:20
Postat av: Matilda o Eboni

Härlig läsning! Men synd att filmerna inte vill fungera, hade varit kul att se:)

2011-01-03 @ 17:33:59
URL: http://www.agilityeboni.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0