Lekträning

På senare tid så har jag mera och mera insett hur otroligt svårt det är med hundträning, för det finns så mycket man inte tänker på att man behöver göra. Vi är ofta väldigt duktiga på att träna olika moment och sporter, men allt annat då?

Tycker att man mycket väl ska förstärka sin hunds beteende i vardagen och inte låta allt bli just "vardag". Det är så lät att man då drar på gränserna och inte bryr sig lika mycket. Först lyssnar hunden klockrent, sen får den nosa en halv sekund innan den kommer, sen en sekund osv. Är det bara jag upplever det så?

Att när hundarna våra blir äldre får de mera frihet med tiden? Eller altenativ två, vi ställer bara mera och mera krav på den, "för den ska ju kunna det här" Men vi kanske inte ens har lärt den rätt beteende?

Men för att komma till saken så tränade jag och Grizzlan att leka och busa idag :p I 40min så var det ända vi gjorde på planen att busa med varandra.

Varför?

Jo för att självklart stärka vårat samarbete. Tycker redan nu att det är otroligt bra, men det kan ju alltid bli bättre ;) Leken tror jag gör mycket mera än vi vågar erkänna.. Så är det ju viktigt att man själv är med och busar på hundens nivå, att det inte blir så att du står stilla och bara kastar boll. För det tror jag varken är roligt eller nyttigt för hunden.

Vi tränade på att kampa rätt med kroppen, för att förebygga skador. Att kampa tycker jag G har blivit sämre på, men nu fick jag iaf tillbaka det på rätt nivå :)
Tränade även samtidigt att hon inte ska ta kampen innan ett okej från mig, vilket hon svarade otroligt bra på!

Sen tränade vi på att om jag kastar en leksak så ska hon direkt lägga den i min hand, inte släppa den framför mig och busa och hoppas att jag kastar den ändå.
Hon svarade otroligt bra när belöningen blev att jag kastade iväg leksaken direkt igen. Det blev hennes målbild, att leksak i handen betyder att hon får hämta den igen. Och målbildsträning är något som hon fungerar otroligt bra på.

Tränade även att hon ska vänta på ett okej från mig innan hon får springa efter leksaken, om jag sakt något annat kommando till henne innan, t ex att sitta kvar.

Tränade även lite stadga och freestyle på slutet, men bara för att kunna belöna med leken. Det var väl i stort vad vi tränade på och jag är väldigt nöjd med hela träningen!
Hunden svarade bra på övningarna, jag hade en plan redan innan som jag höll och vi båda höll våran del av "avtalet".

Hoppas få till ett träningspass i lydnad innan dagen är slut också!


Kommentarer
Postat av: Ina

Intressant. På det sättet har jag också lek-tränat mycket med Oscar.

2010-10-19 @ 12:16:02
URL: http://www.kolmodin-design.se/oscar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0