Stockholm hundmässa 2010

Innan jag skriver om våra mål för 2011 så tänkte jag sammanfatta en annan "stor" händelse i hundvärlden, nämligen hundmässan i Sthlm 18-19 december!

På Lördagen skulle jag och G tävla i Agria freestylecup. Det är en cup som man kvalar till under året som gått. För mig och G var det första gången vi skulle tävla cupen, då jag tidigare har mått så dåligt under de andra höstarna och därför inte klarat av att tävla så mycket...

Dagen började väl inte precis som jag hade önskat mig... Vaknade i god tid, för att senare lugnt kunna transportera mig mot bussen. Fast det var ljust ute och jag hade reflexväst på mig kör bussen bara rakt förbi mig :O Gissa om jag både blev arg, ledsen och förbannad på en och samma gång! Det här var ända bussen jag kunde ta för att hinna med bussen, var så förtvivlad att jag bara skrek rakt ut! Stackars G som trodde att jag var arg på henne <3



Men tackvare en snäll mamma som kunde köra mig, två mil, hann vi med tåget! Redan då var G galen för att jag var så ledsen, då blir hon jätte klängig och förtvivlad för att jag mår dåligt.. Och redan här var jag helt slut!

När jag väl kom fram och vi hade tagit hos oss genom veterinärbesiktningen blev det till att inskaffa en bur. Ville ha en ny som var tillräckligt stor men inte för klumpig att bära på. Senare blev det att ansluta sig till resten av det härliga freestylegänget och prata allmänt strunt innan tävlingen sattes igång.

På torsdagen, när vi åkte tåg till Uppsala från skolan hade G på något vänster lyckas bryta av klon. Vilket ledde till att det blev nästan ett blodbad i Nässjö station. Ok, inte riktigt... Men efter lite pyssel och fantasi lyckades vi ta oss på tåget, där jag kunde lägga ett riktigt bandage. Men ont hade hon, var som om man skulle ha klippt klon alldeles för långt, så den var inte helt korta. Så vi hade inte tävlat något alls när vi kom till Sthlm, mon hon hade inte ont då iaf.

När jag började värma upp henne tyckte jag att hon haltade några steg, men sen avtog det. Lätt några domare kolla på henne och dem såg då ingenting.

Så med för lite uppvärmning och träning var jag beredd på kaos när vi startade vårat program. Men hon skötte sig överförväntan, även fast det inte alls var det bästa som vi kan! Med mycket skall och endel stopp visste jag att poängen inte skulle räcka till en bra placering. Men förvånad blev jag när det räckte till en fjärde placering!



Det viktigaste för mig på Lördagen var att hon inte skulle bry sig om miljön, då den är väldigt extrem där! Det kunde jag absolut säga att det målet uppfyllde hon hur bra som helst.
Kände även att jag under hela dan var ur fokus, då vet jag att jag inte kan begära något av fjanten heller. Men det jobbigaste var nog att de var så extremt hög musik! Man hörde knappt vad man sa till sin hund, jag har massor med distansarbeten som hon knappt hörde. Om man är tvungen att skrika när man står bredvid plan och pratar med människor är det väldigt mycket för högt...

Ganska snart efter att tävlingen var slut begav vi oss hemåt, då både G och jag var jätte trötta! På kvällen så var det många tankar som snurrade i mitt huvud. Och tillslut blev jag nästan helt säker på att jag mådde så extremt dåligt att jag inte skulle tävla dagen efter. Men ställde ändå klockan för att se hur jag kände mig.. Tur är det att man har en vilja av stål, för mot Sthlm begav vi oss. Idag mycket smidigare och med nya krafter!



Tävlingen på söndan bestod av Sveriges absolut elit i freestyle och vi skulle bli bedömda med de nya reglerna som kommer att börja gälla från och med årsskiftet. Vilket var en gyllene tillfälle både för oss som tävlande och domarna!

Idag så värmde jag upp henne på ett helt annat sett, vilket visade sig vara helt rätt! Grizzlan gick som en klocka och jag fick världens glädjerus efter! Perfekt sinnesstämning, inte miljö störd och så fort hon ljudade så fick jag tyst på henne direkt! Så som sagt, jag är galet nöjd med henne!!!



Tyvärr var domarna inte speciellt överrens om poängen... Då några ville ha oss som topp tre eller fyra(?) tror jag och andra inte alls.. Men precis som på nordiska måste jag enbart ta till mig känsla JAG hade på plan och försöka att inte låta känslan på plan och min självkänsla styras över vad andra tycker.. Och så länge domarna inte favoriserar, eller har fel uppfattning om freestyle, bryr jag mig inte om poängskillnaden! Det viktigaste för mig att domarna har en tanke med sina poäng :) 

Resultat kommer senare, när jag hittar mina protokoll :p men resultatlista hittar ni på http://www.hundaktiv.se/index.php?page=webresult&competition_id=10000180&status=class 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0